بررسی تطبیقی صور خیال در دیوان اثیرالدین آخسیکتی و قصاید ظهیرالدین فاریابی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده جلال رستمی
- استاد راهنما سکینه رسمی ابراهیم اقبالی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این رساله با هدف بررسی تطبیقی صور خیال در دیوان اثیر الدین آخسیکتی و ظهیرالدین فاریابی که از شاعران قرن ششم به حساب می آیند انجام شده است. در مورد صور خیال و اهمیت ان در بررسی اشعار باید گفت که صور خیال در حقیقت مجموعه امکانات بیان هنری است که در شعر یا نثر شاعرانه مطرح است و منظور از به کار بردن تصویر خیال تشدید احساس و انتقال آن از گوینده به شنونده یا خواننده است، در حقیقت هر تصویر خیالی حاصل تجربه ذهنی شاعر و نویسنده و وسیله ای برای انتقال این تجربه ها به دیگران است. شناخت صور خیال کلیدی است که با آن می توانیم به جهان تخیل شاعر وارد شویم و به میزان خلاقیت های هنری و اندوخته هایش بی ببریم. بنابراین واریسی صور خیال گام مهمی برای شناخت ماهیت شعر و تخیل شاعر پی بردن به جان آفاقی و انفسی شاعر درک و مفهم سبک ادبی تحولات سبکی، است. صور خیال در کنار زبان و موسیفی و عاطفه و محتوا یکی از عناصر اساسی شعر و بررسی آن یکی از مباحث نیادی در نقد آثار ادبی است اهمیت این موضوع تا آنجانست که بسیاری از علمای قدیم یا استادان معاثر آن را فصل ممیز شعر از غیر آن می دانسته اند و گفته اند که اگر شعری بدون خیال و تخیل باشد در واقع شعر نیست بلکه سخنی عادی است. این رساله در برگیرنده یک مقدمه و چهار فصل است در مقدمه مباحث و کلیات و روش کار رساله مورد توجه قرار گرفته ، سپس در فصل اول مباحث اصلی علم بیان سنتی (تشبیه، استعاره، محاز و کنایه) به صورت مفصل وهمراه با شاهد مثال از شعرهای این دو شاعر توضیح و تشریح شده اند. در فصل دوم هم ضمن بررسی نتایج حاصله و تطبیق آن ها باهم دیگر صور خیال به کار رفته در اشعار این دو شاعر به صورت آماری و در طی جداوالی مجزا مورد توجه قرار گرفته شده است. نتایج حاصل از بررسی صور خیال در دیوان این دو شاعر نشان می دهد که بیشتر از آن که در استفاده از انواع صور خیال با هم تفاوت داشته باشند دارای وجوه مشترک هستند به گونه ای که برتری دادن یکی از دو شاعر بر دیگری مشکل است اماتا حدودی می توان اذعان کرد که صور خیال در دیوان اثیرالدین نسبت به قصادی ظهیر از درجه ی بلاغت بیشتری برخوردار است.
منابع مشابه
بررسی صور خیال در دیوان ظهیرالدین فاریابی
ظهیر فاریابی را از پیشروان تغییر سبک خراسانی به عراقی معرفی می کند، به طوری که تشبیه عقلی به حسی در شعر این شاعر بر تشبیه حسی به حسی که از مختصّه های سبک خراسانی است، غلبه پیدا می کند. شمار ترکیبات تشبیهی و استعاری در شعر ظهیر زیاد است که از نشانه های رویکرد تشبیهات به اختصار و ایجاز و کلی نگری شاعر نسبت به پیرامون خود است و از ویژگی های سبک عراقی می باشد و به همین جهت شمار تشبیهات مجمل و موکد و...
15 صفحه اولشرح مشکلات قصاید دیوان ظهیرالدین فاریابی (تا انتهای ردیف دال)
ظهیر الدین ابوالفضل طاهربن محمد فاریابی، شاعر استاد و سخن سرای بلیغ پایان قرن ششم و از جمله قصیده سرایان و غزل گویان بزرگ است. سبک خاص او مبالغه در مدح است که آن را با وصف در آمیخته و همین ویژگی شعر او را از شعر شاعران دیگر متمایز ساخته است. تاکنون شرحی جامع و کامل از دشواری های دیوان او فراهم نشده است و به همین سبب این پایان نامه با هدف شرح و توضیح دشواری های مختلف قصاید دیوان ظهیرالدین فار...
نگاهی تاریخی بر دیوان ظهیرالدین فاریابی (اتابکان آذربایجان و مشروعیت حاکمیت)
دربار سلجوقیان که تجربههای دیوانی ازجمله تشکیلات شاعر درباری را از غزنویان به ارث برده بود، در اوج قدرت این سلسله به محل مناسبی برای رشد و نیز استفاده از این روند برای تبلیغ مقاصد سیاسی حاکمیت تبدیل شد. پس از فروپاشی سلطنت سنجر در خراسان، حاکمیت مقتدراﻧﮥ خاندان ایلدگز در عراق عجم باعث مهاجرت شاعران این خطه، ازجمله فاریابی (ف۵۹۸ق/1201م)، به غرب ایران شد. این شاعر با پیوستن به دربار قزلارسلان (...
متن کاملطالب آملی و صور خیال در دیوان او
سید محمد طالب آملی در حدود سال987 ه . ق درآمل مازندران چشم به جهان گشوده و در حدود سال1036ه . ق در کشمیر وفات یافته است . طالب یکی از دردمندترین شاعران سبک هندی است که از ایران به سرزمین خیال انگیز شاعرپرور هند پناه برده است . او در ریاضیات ‘ نجوم حکمت و عرفان دستی قوی داشته یکی از تواناترین شاعران سبک هندی است . چه سخنوری چون صائب تبریزی عظمت مقام او را تصدیق کرده است. طالب با همه مضمون انگی...
متن کاملبررسی صور خیال در قصاید وصال شیرازی
قصیده نخستین نوع شعری است که به تقلید از ادبیات عربی وارد ادبیات فارسی شده است. شاعران قصیده سرای پارسی زبان، قصیده را به تقلید از شاعران عرب مانند ابونواس، ابوتمام و متنبی می سرودند. قالب قصیده به مرور زمان و با تغییرات بسیار، مراحل کمال را پیمود. قصاید فارسی در ابتدا مبتنی بر وحدت موضوع بودند، اما به تدریج و با از رونق افتادن قصیده در دوره های صفوی و تیموری و رواج غزل، این وحدت موضوع در قصیده...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023